Παρασκευή, 16 Απριλίου 2010

Δυσφορία ενήλικων για τις συμπεριφορές των νέων: παράδειγμα παραγωγής κειμένου

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ/ ανάπτυξη ιδέας σε 4-5 παραγράφους 500 περίπου λέξεων
ΘΕΜΑ: «Στην εποχή μας η δυσφορία των ενηλίκων για τη νεολαία, η καταγγελία των νεανικών συμπεριφορών και η γενικευμένη τάση περιορισμού της νέας γενιάς γεννούν στους νέους ποικίλα συναισθήματα. Ποια είναι αυτά και πώς εκδηλώνονται;»


ΕΙΣΑΓΩΓΗ: ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ (ορίζουμε με συντομία το θέμα: ανέκαθεν υπήρχε μια απόσταση ανάμεσα σε ενήλικες – νέους)
   Πράγματι, σε όλες σχεδόν τις εποχές, οι μεγαλύτεροι έβλεπαν με επικριτική διάθεση τη συμπεριφορά των νέων και την αξιολογούσαν ως επί το πλείστον αρνητικά. Ειδικά όταν αυτή η συμπεριφορά ξέφευγε από κάποια έτοιμα «κλισέ» της εποχής τους, η κριτική τους γινόταν αμείλικτη. Η αποστροφή τους μάλιστα ξεπερνούσε, σε μερικές περιπτώσεις, κάθε μέτρο, όταν στο όνομα κάποιων μεμονωμένων ακραίων συμπεριφορών καταδίκαζαν και απέρριπταν συλλήβδην όλους τους νέους.


ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ: (ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ/ περιγραφή προβλήματος: ισχύει και σε ποιο βαθμό η διαπίστωση για τη δυσφορία των ενήλικων απέναντι στους νέους // πώς αντιδρούν οι τελευταίοι;)
   Και σήμερα η κατάσταση δεν ξεφεύγει από το γενικό κανόνα. Οι περισσότεροι ενήλικες δεν μπορούν να καταλάβουν τις ιδιαιτερότητες που έχει η ηλικία των νεωτέρων και φυσικά αδυνατούν να δουν τις αλλαγές στη συμπεριφορά που επιφέρουν οι διαφορετικές συνθήκες ζωής. Συνεπώς, βλέποντας τους νέους με τα μάτια της δικής τους εποχής, τους κρίνουν αυστηρά, χωρίς τις περισσότερες φορές να τους αναγνωρίζουν κανένα ελαφρυντικό. Οι νέοι, από την πλευρά τους, όντας και αυτοί απόλυτοι, διαμορφώνουν μια ανταγωνιστική στάση απέναντί τους, με άμεση συνέπεια να σοβεί μια σύγκρουση που μεγαλώνει το χάσμα ανάμεσα στις ηλικίες.


ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ (1η ιδέα ανάπτυξης: ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΝΕΩΝ: ποια συναισθηματική κατάσταση δημιουργείται στους νέους / προετοιμασία ανάπτυξης της πιο σημαντικής συνέπειας)
    Απόρροια αυτής της σύγκρουσης είναι και τα συναισθήματα των νέων απέναντι στους ενήλικες, που κάθε άλλο παρά φιλικά μπορούν να χαρακτηριστούν. Βλέποντας για παράδειγμα τις σχέσεις γονέων – παιδιών μέσα στην οικογένεια και τις σχέσεις δασκάλων- μαθητών στο σχολείο, εύκολα μπορούμε να παρατηρήσουμε ένα κλίμα δυσπιστίας και έλλειψης εμπιστοσύνης. Οι νέοι δεν δέχονται εύκολα την αρνητική κριτική και αντιδρούν έντονα στα επικριτικά σχόλια για τη συμπεριφορά τους. Έτσι, τα συναισθήματα τους για τους ενήλικες αρκετές φορές είναι αρνητικά.
ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ (2η ιδέα ανάπτυξης: ΤΟ ΠΙΟ ΑΡΝΗΤΙΚΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ: η απουσία φιλικής διάθεσης)
    Τα αρνητικά συναισθήματα αρχίζουν με τις φραστικές αντιπαραθέσεις, που είναι συχνές μέσα στο σπίτι, αλλά μπορεί να φτάνουν και σε βίαιες συγκρούσεις με απρόβλεπτες συνέπειες, όταν δεν βρίσκεται άλλος τρόπος εκτόνωσης. . Και αυτό γιατί κυρίαρχο στοιχείο στις σχέσεις ανάμεσα στους νέους και τους ενήλικες είναι η απουσία φιλικής διάθεσης, η έλλειψη εμπιστοσύνης και κατανόησης, η καχυποψία. Βέβαια τη μεγαλύτερη ευθύνη γι’ αυτή την κατάσταση την έχουν οι μεγάλοι που αρνούνται να πλησιάσουν και να δουν τις ιδιαιτερότητες και τις ειδικές συνθήκες ζωής που έχουν οι σημερινοί νέοι. Συνεπώς τα αρνητικά συναισθήματα των νέων είναι σ’ ένα βαθμό δικαιολογημένα.


ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΑ/ συμπέρασμα: (ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ από τα αρνητικά συναισθήματα: η απουσία διάθεσης για συνεργασία & τα αποτελέσματά της)
   Όποιος κι αν έχει όμως τη μεγαλύτερη ευθύνη για την αρνητική κατάσταση, το βέβαιο είναι ότι ο ανταγωνισμός που αναπτύσσεται, επειδή δεν είναι υγιής, δημιουργεί μια κατάσταση που κλονίζει τη διάθεση για συνεργασία. . Και αυτό με τη σειρά του κάνει τους νέους να πελαγοδρομούν, γιατί τα προβλήματα που έχουν ν’ αντιμετωπίσουν στην εφηβεία είναι πολλά και μερικές φορές πολύπλοκα. Και φυσικά για να αποκατασταθούν δίαυλοι επικοινωνίας, από την οποία θα προκύψει η επικοινωνία, πρέπει να χυθεί πολύ νερό στο αυλάκι…