Τετάρτη, 14 Απριλίου 2010

"ΔΕΝ ΤΟΛΠΙΖΑ ΝΑΝ Η ΖΩΗ ΜΕΓΑ ΚΑΛΟ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟ" (παράδειγμα παραγωγής κειμένου)

"ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ", ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ με θέμα που στηρίζεται σε μια ιδέα από ομότιτλο δοκίμιο του Μανόλη Ανδρόνικου: "Αν πούμε στους νέους απερίφραστα και θαρραλέα την απλή και γι' αυτό πολύτιμη αλήθεια του σολωμικού στίχου "δεν τόλπιζα να' η ζωή μέγα καλό και πρώτο", ίσως να τους γλυτώσουμε από άσκοπες και βασανιστικές περιπλανήσεις στους χώρους, όπου πληγώσαμε και μεις τα νιάτα μας..."  (ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΚΥΚΛΟΙ σελ. 64 - μπορείτε να το διαβάσετε με ΚΛΙΚ εδώ)

ΘΕΜΑ: «Πιστεύετε πως η εμπειρία των μεγαλυτέρων αποτελεί εφαλτήριο για να οργανώσουν οι νέοι τη ζωή τους ή χρειάζεται να περιπλανηθούν οι ίδιοι μόνοι τους μέχρι να φτάσουν στην ωριμότητά τους (με ό,τι συνεπάγεται αυτή η περιπλάνηση)»; Να διατυπώσετε τη δική σας θέση και να την αναπτύξετε με επιχειρήματα σε 2 ή 3 παραγράφους.



ΟΔΗΓΙΕΣ για την ανάπτυξη του θέματος: Στα δεδομένα του θέματος έχουμε δύο διαφορετικές προσεγγίσεις ενός προβλήματος: η πρώτη τονίζει το θετικό ρόλο που μπορεί να παίξει η εμπειρία των μεγαλύτερων στην αγώνα των νέων προς την ωριμότητα, ενώ η δεύτερη θεωρεί καθοριστικό το ρόλο αυτής καθεαυτής της προσωπικής πρωτοβουλίας και δράσης. Οι προσεγγίσεις αυτές εκφράζουν αλήθειες σημαντικές, που η καθεμιά έχει την αξία της, αλλά ίσως από μόνες τους δεν αντιμετωπίζουν συνολικά το εν λόγω πρόβλημα. Οπότε μια καλή αρχή θα ήταν η επισήμανση της παραπάνω σχέσης και η διατύπωση θέσης που θα συνδυάζει τα θετικά στοιχεία και των δύο προσεγγίσεων. (αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα μπορούσε κανείς να επιχειρηματολογήσει υπέρ της μιας άποψης θεωρώντας ότι υπερτερεί της άλλης σε καίρια σημεία) ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ:


   Η εφηβική ηλικία θεωρείται απ’ όλους κρίσιμη για πολλούς λόγους αλλά κυρίως διότι σ’ αυτήν την περίοδο της ζωής διαμορφώνεται ο χαρακτήρας και διαπλάθεται η προσωπικότητα του νέου. Στην προσπάθεια λοιπόν του νέου να βρει το δρόμο του και να ενσωματωθεί στην κοινωνική ζωή, παίζουν θετικό ή αρνητικό ρόλο πολλοί παράγοντες. Οι καλές σχέσεις και η συνεργασία του με τους μεγάλους η εμπειρία των οποίων είναι πολύτιμος βοηθός αλλά και η εμπιστοσύνη στις δυνάμεις του όταν θα βάζει κάποιους στόχους και θα προσπαθεί να τους πραγματοποιήσει, είναι δύο πολύ θετικοί παράγοντες.


ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ (οδηγίες): η μορφή που θα πάρει η ανάπτυξη των απόψεων μας στο κύριο μέρος εξαρτάται από τη θέση που θα έχουμε διατυπώσει με σαφήνεια στον πρόλογο. Εφόσον προτείνομε μια μέση οδό αναγνωρίζοντας θετικά στοιχεία και στις δύο προσεγγίσεις, πρέπει να έχουμε οπωσδήποτε δύο ενότητες στις οποίες θα παραθέτουμε και θα σχολιάζουμε τα πλεονεκτήματα αυτής της επιλογής. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ:


   Η ζωή είναι ένας αδιάκοπος αγώνας που κρύβει πολλές παγίδες και έχει απρόοπτες και δύσκολες καταστάσεις, τις οποίες πρέπει να είναι κανείς έτοιμος να τις αντιμετωπίσει. Όπως είναι φυσικό ο νέος έχει πολλές δυνάμεις και διάθεση να αγωνιστεί για να πετύχει τους στόχους του αλλά συνήθως του λείπει η πείρα, αφού για πρώτη φορά σ’ αυτή την ηλικία θα έρθει αντιμέτωπος με προβλήματα που πρέπει να είναι ώριμος για να τα αντιμετωπίσει. Οι εμπειρίες ωριμάζουν τον άνθρωπο, τον κάνουν πιο δυνατό, πιο αποφασιστικό και κυρίως πιο σίγουρο και σταθερό στις επιλογές του. Είναι λοιπόν λογικό στην αρχή της προσπάθειας του ο νέος να θέλει να «δανειστεί» λίγη από την πείρα της ζωής που διαθέτουν οι μεγάλοι. Αυτό όμως μπορεί να γίνει όταν υπάρχουν άριστες σχέσεις με αυτούς, όταν τους εμπιστεύεται και όταν έχει μάθει να συνεργάζεται αρμονικά μαζί τους σε κάθε του βήμα. Τότε, πράγματι, η εμπειρία των μεγαλύτερων, μπορεί να αποτελέσει το εφαλτήριο για να οργανώσουν τη ζωή τους σε σωστές και στέρεες βάσεις και να αντιμετωπιστούν τα οποιαδήποτε εμπόδια με επιτυχία.


Δεν είναι όμως πάντοτε αρκετή η πείρα ούτε είναι πανάκεια με την οποία μπορεί κανείς ν’ αντιμετωπίζει τα πάντα. Εξάλλου η ζωή εξελίσσεται με γρήγορους ρυθμούς και οι καταστάσεις που διαμορφώνονται δεν είναι ποτέ ίδιες. Επομένως οι νέοι δεν πρέπει να επαναπαυτούν και να αφεθούν εξ ολοκλήρου στην εμπειρία των μεγαλύτερων. Πρέπει και οι ίδιοι να δοκιμαστούν, να διαμορφώσουν απόψεις για τα σημαντικά ζητήματα μέσα από προσωπικές εμπειρίες και γενικά να αναπτύξουν την πρωτοβουλία τους και να αναλάβουν δράση όταν θα χρειαστεί. Η ωριμότητα που θα κερδίσουν σ’ αυτή την περίπτωση, μπορεί ν’ αποτελέσει τη βάση, το θεμέλιο πάνω στο οποίο θα «κτίσουν» την προσωπικότητά τους.