Σάββατο, 12 Φεβρουαρίου 2011

ΤΙ ΘΕΛΕΙ Η ΑΛΕΠΟΥ ΣΤΟ ΠΑΖΑΡΙ

Διαμάχη για την παραχώρηση του θωρηκτού ΑΒΕΡΩΦ για τη διοργάνωση μιας «γαμήλιας» τελετής
ΠΡΕΠΕΙ να παραχωρούνται τα αρχαία μνημεία για ΚΟΣΜΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ; 





       Ανεξαρτήτως του κατά πόσον συμμερίζεται κανείς το κύρος των εθνικών συμβόλων, είναι ηλίου φαεινότερο ότι ένα πολεμικό πλοίο, φορτισμένο με ισχυρές ιστορικές αναμνήσεις, κάθε άλλο παρά προσφέρεται για γαμήλιο πάρτι, όπου μοντέλα θα φωτογραφηθούν με φόντο τα κανόνια.

      ΩΣΤΟΣΟ, η παραχώρηση του θωρηκτού «Αβέρωφ» στον εφοπλιστή Λεό Πατίτσα και στη γυναίκα του, πρώην σταρ Ελλάς Μαριέττα Χρουσαλά, για να γιορτάσουν τον έρωτά τους με ναυτικές πινελιές βαλκανικού κοσμικού οίστρου, πολύ απέχει, εντέλει, απ' το να βλάπτει τους μεγάλους συμβολισμούς περισσότερο απ' όσο τους υπηρετεί: διότι, εδώ, συμβολίζεται πανηγυρικά η συνολική παρακμή μιας κοινωνίας, πρωτίστως τηλεοπτικής, της οποίας το θεμελιώδες χαρακτηριστικό είναι η αναζήτηση ενός ελάχιστου κοινού παρονομαστή (εν προκειμένω, του χρήματος) για ΟΛΑ αδιακρίτως τα πράγματα, ηθικά και ανήθικα, παλιά και καινούργια, σοβαρά και γελοία, οικεία και εξωτικά, όμορφα και κακόγουστα, ιερά και ανίερα. Τέτοιο ήταν το νόημα της δύναμης που εμψύχωσε κάποτε το αμερικάνικο όνειρο -οι πυραμίδες μεταφέρθηκαν στο Λας Βέγκας.
    ΑΠ' ΑΥΤΗ την άποψη, τα δάκρυα για την ιεροσυλία που διαπράχθηκε αποδεικνύονται κροκοδείλια: στην πραγματικότητα, το mix'n'match έσπαγε όλα τα ρεκόρ θεαματικότητας ήδη από την εποχή που ο Γκορμπατσόφ διαφήμιζε τα γευστικά πλεονεκτήματα μιας ορισμένης πίτσας, ενώ αργότερα ο Παρθενώνας θα παραχωρούνταν σε διάσημο σχεδιαστή. Με τον συσσωρευμένο τους αντίκτυπο, τα άπειρα παραδείγματα αυτού του είδους καλλιέργησαν δραστικά την αδιαφορία ενός πολίτη αθεράπευτα απαθούς. Αυτός, σήμερα, δεν σοκάρεται στ' αλήθεια ΑΠΟ ΤΙΠΟΤΑ και ΚΑΜΙΑ ανορθογραφία δεν είναι αρκετά ενοχλητική ώστε να τον βγάλει από τη νάρκη του, εφόσον το βλέμμα του έχει προ πολλού εκπαιδευτεί απ' την τηλεόραση, της οποίας η παντελώς ανήθικη λογική εδραιώνεται ακριβώς στη νομιμοποίηση της συμπαράταξης ολοκληρωτικά ανομοιογενών ή αντιθετικών στοιχείων, που συνυπάρχουν στη ροή των πλάνων. Έκτοτε, εκκλησιαστικά ζητήματα αναμειγνύονται με διαφημίσεις για απολυμαντικά τουαλέτας και ανυπόφορες τραγωδίες αιματηρών δυστυχημάτων έρχονται σε άμεση γειτνίαση με σκανδαλώδεις αποκαλύψεις εκσπερματίσεων μέσα σε αφρόλουτρα.
     Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ, λοιπόν, αντιστρέφεται με τη σειρά του και θα έλεγε κανείς ότι δεν ήταν το κυνικό κιτς της γκλαμουριάς που βεβήλωσε το θωρηκτό αλλά ότι, αντίστροφα, ήταν το θωρηκτό που ξύπνησε από έναν παγωμένο κόσμο κινηματογραφικών επικαίρων και διεμβόλισε τα οχυρά του λαϊφστάιλ με την εκδικητική επιστροφή της ωμότητας που αυτά έκρυβαν: πάνω στις γκρίζες μεταλλικές επιφάνειες του πλοίου, οι αστραφτερές γόβες έμοιαζαν μ' αυτό που ήταν ανέκαθεν, δηλαδή: επώνυμες.


[ΠΗΓΗ: ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΑΡΑΝΙΤΣΗΣ στη μόνιμη σαββατιάτικη στήλη του ΕΙΣΟΔΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ, Ελευθεροτυπία 19-06-2010]


ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1. ΠΕΡΙΛΗΨΗ: ν’ αποδώσετε το παραπάνω κείμενο σε μια παράγραφο 80-100 λέξεων
2. Το κείμενο του Ευγένιου Αρανίτση (επιφυλλίδα ή άρθρο) αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα άρθρου που σχολιάζει ένα γεγονός της επικαιρότητας. Να συνοψίσετε το πρόβλημα που θέτει ο αρθρογράφος, τη βασική θέση του σχετικά με το γενικότερο θέμα που ανακινείται με αφορμή την παραχώρηση του θωρηκτού ΑΦΕΡΩΦ για μια ιδιωτική εκδήλωση.
3. ΠΑΡΑΛΛΗΛΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: Το άρθρο του Ν. Μουζέλη «ΤΙ ΘΕΛΕΙ Η ΑΛΕΠΟΥ ΣΤΟ ΠΑΖΑΡΙ», με το οποίο ο συγγραφέας το 1998 σχολίαζε ένα γεγονός με παρόμοιες προεκτάσεις, δηλαδή την παραχώρηση του Ηρωδείου στον σχεδιαστή Κάλβιν Κλάιν για μια επίδειξη μόδας (βιβλίο ΕΚΦΡΑΣΗΣ/ έκθεσης Γ΄ Λυκείου σελ. 172)


4. ΘΕΜΑΤΑ για συζήτηση και αντίστοιχη ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Σε έναν παραδοσιακό χώρο της περιοχής σας με καλλιτεχνική αξία (θέατρο, παλιό αρχοντικό, ανοιχτό αρχαιολογικό χώρο) προγραμματίζεται μια καλλιτεχνική εκδήλωση από μια εμπορική εταιρεία. Υποθέστε ότι συμμετέχετε στο Δημοτικό Συμβούλιο: ετοιμάστε την πρότασή σας, η οποία μπορεί να είναι θετική ή αρνητική για την παραχώρηση του χώρου στην εταιρεία, αρκεί να είναι τεκμηριωμένη με τα κατάλληλα επιχειρήματα. Στην επιχειρηματολογία σας μπορείτε να λάβετε υπόψη την ιστορία του τόπου, τα οικονομικά οφέλη, την προβολή της περιοχής κλπ.