Παρασκευή, 23 Μαΐου 2014

Σχολική Ημέρα Εθελοντή Αιμοδότη

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σήμερα περισσότεροι από 500 εκατομμύρια πολίτες εξαρτώνται από την αιμοδοσία που προέρχεται από λιγότερους από 15 εκατομμύρια αιμοδότες.


Ο αριθμός αυτός δεν είναι αρκετός για να καλύψει τις ανάγκες όλων των Ευρωπαίων. Τα παραπάνω στοιχεία τονίστηκαν χθες, κατά την υπογραφή συμφώνου συνεργασίας μεταξύ του υφυπουργού Παιδείας και της πρόεδρου του Συλλόγου Φίλων Παιδιών με καρκίνο «Ελπίδα» και του Συλλόγου «Οραμα Ελπίδας», Μαριάννας Βαρδινογιάννη. Με αυτό θεσπίζεται η 7η Νοεμβρίου ως «Ημέρα Αφιερωμένη στον Εθελοντισμό για την Αιμοδοσία και το Μυελό των Οστών».
Στην ομιλία του ο κ. Κεδίκογλου τόνισε πως με την ημέρα αυτή «ευαισθητοποιούμε το μαθητή και τιμάμε τον ανώνυμο εθελοντή αιμοδότη και τον αλτρουισμό που επιδεικνύει προς τον πάσχοντα συνάνθρωπό του, προσφέροντας δύο πολύτιμα αγαθά του χωρίς ανταμοιβή: 10 λεπτά χρόνο από τη ζωή του και 400 κυβικά εκατοστά αίμα από τα 6 λίτρα που διαθέτει. Επίσης, πολλοί λίγοι γνωρίζουμε ότι για να γίνει κάποιος δότης μυελού των οστών και να μπει σε μια τράπεζα, απαιτείται μία μικρή, ανώδυνη και εύκολη διαδικασία. Όταν εντοπιστεί ο συμβατός δότης, θα απαιτηθούν μόνο δύο με τρεις ώρες για τη λήψη του μοσχεύματος και αμέσως μετά ο εθελοντής είναι ελεύθερος να επιστρέψει στην εργασία του. Να σημειωθεί ότι μόνο ο ένας στους τέσσερις πάσχοντες βρίσκει συμβατό δότη στην οικογένειά του».
Ευχαριστώντας τον υφυπουργό Παιδείας η κ. Βαρδινογιάννη επεσήμανε: «Η συμφωνία που υπογράφουμε με το υπουργείο Παιδείας για την επισημοποίηση της συνεργασίας μας και τη θέσπιση "Σχολικής Ημέρας Εθελοντή Αιμοδότη και Εθελοντή Δότη Αιμοποιητικών Κυττάρων" καθίσταται το μέσο για να μεταφέρουμε στα παιδιά της πατρίδας μας το μήνυμα του εθελοντισμού και της ανθρωπιστικής προσφοράς. Η 7η Νοεμβρίου στο εξής θα είναι αφιερωμένη στο Όραμα της Ελπίδας: στο Όραμα για μια δεύτερη ευκαιρία στη ζωή των παιδιών που πάσχουν από καρκίνο, αλλά ταυτόχρονα και στο Όραμα για έναν καλύτερο κόσμο αλληλεγγύης και κατανόησης. Θα υπενθυμίζει ότι υπάρχουν παιδιά που δεν είναι τόσο τυχερά και που η ζωή τους εξαρτάται από την εύρεση συμβατού μοσχεύματος, από αιμοποιητικά κύτταρα.
Τα αρχέγονα αυτά κύτταρα υπάρχουν στον οργανισμό μας και έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν στον ασθενή ένα νέο, υγιές αιμοποιητικό σύστημα. Η δύναμη αυτών των κυττάρων μπορεί να σώσει ζωές και με μια απλή διαδικασία μπορεί κάθε νέος άνθρωπος, από 18 ώς 45 ετών, να γίνει εθελοντής δότης αιμοποιητικών κυττάρων που ίσως κάποτε να χρειαστεί όντως να βοηθήσει αν βρεθεί να είναι συμβατός με κάποιον ασθενή. Η περίπτωση αυτή είναι μία στους 2.000 δότες».
Όπως τονίστηκε, ο στόχος είναι να φτάσουμε στους 100.000 δότες μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, αλλά απώτερος στόχος μέσα από την Ημέρα αυτή είναι να γίνει συνείδηση στα παιδιά ότι η εθελοντική προσφορά είναι στάση ζωής και, στην περίπτωση της υγείας, δώρο ζωής.
[ΠΗΓΗ: Γιώργος Κιούσης, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 23-05-2014]

Προτεινόμενα θέματα Πανελληνίων 2014 στην Έκθεση / SOS θέματα 2014

ΚΕΙΜΕΝΟ: Εθελοντισμός-δίκτυα εθελοντικής δράσης


Ο εθελοντισμός είναι μια πράξη μέσα από την οποία οι άνθρωποι αποκτούν  νέες δεξιότητες και βοηθούνται να είναι ενεργοί πολίτες στην κοινότητα τους. Ο εθελοντισμός δεν έχει πλαίσια και όρια, είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο που μπορεί να πάρει διάφορες μορφές και διαστάσεις με βάσει τις αξίες, αρχές και την κοινωνικό -οικονομική και πολιτισμική πραγματικότητα της κοινωνίας. 
Εθελοντής είναι ο πολίτης εκείνος που προσφέρει ανιδιοτελώς τον ελεύθερο του χρόνο ή τη γνώση του για χρήσιμες δράσεις προς όφελος άλλων, χωρίς να περιμένει αντάλλαγμα. Με αυτή την έννοια ο εθελοντισμός ταυτίζεται με τη φιλανθρωπία, όπως χρησιμοποιήθηκε κατά την κλασική εποχή κυρίως για να αποδώσει μια καινούργια αρετή, την αγάπη για το συνάνθρωπο. Η διαφορά ανάμεσα στον εκπαιδευμένο εθελοντή και στην παλιά έννοια της φιλανθρωπίας είναι ότι ο εθελοντής αντιμετωπίζει τα άτομα στα οποία προσφέρει εθελοντική εργασία, όχι με οίκτο αλλά σαν άτομα ισότιμα, τα οποία περνούν δυσκολίες και στα οποία μπορεί να προσφέρει. 
Εθελοντισμός είναι η μη αμειβόμενη και δίχως επαγγελματική εξέλιξη δραστηριοποίηση των πολιτών. Μια δραστηριοποίηση που αποβλέπει στην ευημερία του συνανθρώπου, της κοινότητας και της κοινωνίας γενικότερα. Δεν περιορίζεται όμως  μόνο στην παροχή ανιδιοτελούς κοινωνικού έργου. Ο εθελοντισμός  αφορά μια φιλοσοφία  ζωής με ιδιαίτερες αξίες, όπως η φιλανθρωπία, η αλληλεγγύη, η κοινωνική δικαιοσύνη και η κοινωνική συμμετοχή. Αφορά, εν τέλει, μια στάση ζωής. 
Οι εθελοντές προσεγγίζονται και θεωρούνται περισσότερο συνεργάτες παρά φιλάνθρωποι. Εντάσσονται στη λειτουργία των υπηρεσιών και των προγραμμάτων κάποιου οργανισμού, αναλαμβάνουν εξειδικευμένους ρόλους, συναλλάσσονται με τα μέλη του προσωπικού και τα άτομα.
Η προσφορά εθελοντικής υπηρεσίας, έχει πολλές μορφές δράσης: συνοδεία, βοήθεια στο σπίτι, εμψύχωση, πρόληψη, δωρεά αίματος, μεταφορά ασθενών, επανένταξη, τηλεφωνική ακρόαση, εξειδικευμένες και επαγγελματικές παροχές, υγειονομικές φροντίδες, ψυχαγωγία, κοινωνική γραμματεία, νομική βοήθεια κ.λπ. 
Υπάρχουν και άλλες μορφές εθελοντισμού. Ο διεθνής εθελοντισμός,  ως προσφορά αλληλεγγύης και γνώσης στις χώρες του Τρίτου κόσμου ή ανθρωπιστικών υπηρεσιών στις ζώνες πολεμικών συγκρούσεων. Σε ανάπτυξη βρίσκεται, επίσης, ο περιβαλλοντικός εθελοντισμός, μέσω της ανάπτυξης πρωτοβουλιών για την προστασία ή αποκατάσταση του οικοσυστήματος. Τέλος, υπάρχει ο πολιτιστικός εθελοντισμός, η οργάνωση από νεανικές ιδίως εθελοντικές οργανώσεις πολιτιστικών θεατρικών, μουσικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων. H εθελοντική δράση, γενικότερα, αποτελεί μαθησιακή-μορφωτική λειτουργία. Eνισχύει την απόκτηση κοινωνικών, επικοινωνιακών και επαγγελματικών δεξιοτήτων και αναπτύσσει νέες ικανότητες. Eνδυναμώνει και δίνει νέο περιεχόμενο στη ζωή των ατόμων. Aυξάνει τη δυνατότητα ενεργούς συμμετοχής των νέων στη ζωή και την εργασία. Aποτελεί εν δυνάμει χώρο ανάπτυξης νέων κοινωνικών υπηρεσιών, αυξάνοντας την απασχόληση. 

ΘΕΜΑΤΑ/ ασκήσεις

Α. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 120 περίπου λέξεις (Μον. 25)

Β1 Να βρείτε τη δομή και τον τρόπο ανάπτυξης της τελευταίας παραγράφου του κειμένου (Μον. 8)

Β2 Με ποια συλλογιστική μέθοδο αναπτύσσεται η παράγραφος «Εθελοντισμός είναι η μη αμειβόμενη... Αφορά, εν τέλει, μια στάση ζωής.»  (Μον. 7)

Β3. Ποιο ρόλο διαδραματίζουν στη συνοχή του κειμένου οι τονιζόμενες λέξεις: Αν, όμως, όπως, επίσης, Τέλος (Μον. 5)  

Β4. Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμία από τις παρακάτω υπογραμμισμένες λέξεις: πράξη, υπόβαθρου, ταυτίζεται, ανιδιοτελούς, λειτουργία (Μον. 5)

Β5. Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 100 περίπου λέξεων το περιεχόμενο της φράσης «Ενδυναμώνει (ο εθελοντισμός) και δίνει νέο περιεχόμενο στη ζωή των ατόμων» (Μον. 10)   


Γ. Ο Δήμος σας διοργανώνει μια ημερίδα με θέμα «εθελοντισμός και πολιτισμός». Στο τέλος των εισηγήσεων ακολουθεί μια ανοιχτή συζήτηση. Παίρνετε τον λόγο και α) προσπαθείτε να πείσετε - ευαισθητοποιήσετε - κινητοποιήσετε τους ακροατές για την ανάγκη ανάληψης εθελοντικών δράσεων στο πλαίσιο της τοπικής κοινωνίας και β) αναφέρεστε στην στάση που πρέπει να κρατήσουν οι τοπικές-δημοτικές αρχές, προκειμένου να ενισχύσουν αυτές τις δράσεις. (Μον. 40)