Κυριακή, 19 Απριλίου 2015

ΜΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΤΕ ΕΜΕΝΑ, ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ:

Το σχολείο: Χώρος μάθησης ή κέντρο ημερήσιας φύλαξης και φροντίδας; Εκπαίδευση: μια μηχανική διαδικασία συμβολικής επανάληψης; Και οι δάσκαλοι; Γεννιούνται ή γίνονται;



Μέχρι πριν μερικές δεκαετίες τα σχολεία θύμιζαν στρατώνες ή άσυλο, όπου ακόμη και το διάλειμμα αρχίζει και τελειώνει με έναν ήχο. Ένα «σύστημα γραμμής παραγωγής» που εμφανίστηκε με τον Τεϋλορισμό και εφαρμόστηκε στα σχολεία, τη βιομηχανία και τον στρατό κάποιων δυτικών χωρών. 
Πολλοί οι προβληματισμοί, πολλές οι διαπιστώσεις και ενδεχομένως αρνητικές, για τον βαθμό στον οποίο το σχολείο συντελεί στην ατομική και συλλογική ανάπτυξη, στη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου, στην κατανόηση της έννοιας ευτυχίας και των τρόπων για την κατάκτησή της.
Μια ταινία για την εκπαίδευση, το σχολείο, τους εκπαιδευτικούς (ή μήπως εκπαιδευτές;) που επιχειρεί να δει με μια άλλη ματιά, πολύ κριτική, το σύστημα μόρφωσης και σχολικής φοίτησης. Που αναζητά απαντήσεις σε ατέρμονα ερωτήματα για τη μάθηση και την εκπαίδευση η οποία μάλιστα ξεκινά με μια σύντομη αναφορά στον πλατωνικό αλληγορικό μύθο του σπηλαίου. 
Ένα ανεξάρτητο ντοκιμαντέρ που περιγράφει εναλλακτικές πρακτικές εκπαίδευσης και αντισυμβατικά σχολεία, εξαιρετικά ενδιαφέρον τόσο για όσους εμπλέκονται ενεργά στον χώρο της εκπαίδευσης όσο και για εκείνους που έχουν παιδιά - μαθητές, δηλαδή -σχεδόν- για όλους!  
«Μην ακολουθείτε εμένα, ακολουθήστε το παιδί»  (Μαρία Μοντεσσόρι)

«Η ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ», Δείτε το:
Η «Απαγορευμένη Εκπαίδευση» (La Educacion Prohibida) είναι ένα ανεξάρτητο ντοκιμαντέρ που περιγράφει εναλλακτικές πρακτικές εκπαίδευσης και αντισυμβατικά σχολεία, πολύ διαφορετικά από αυτά που γνωρίζουμε μέσα στο στενό μας πλαίσιο. Κάθε ένα από τα θεματικά επεισόδια του animated ντοκιμαντέρ παρουσιάζει μια διαφορετική πτυχή της εκπαίδευσης, τόσο μέσα στο σχολικό πλαίσιο όσο και έξω από αυτό. Ποια η ιστορία του σχολικού συστήματος; Τι εξουσία και δύναμη έχουν τα σχολεία; Πώς αξιολογούνται; Ποιος ο ρόλος των εκπαιδευτικών, αλλά και της οικογένειας στον τομέα της εκπαίδευσης; Τι είναι το σύστημα Μοντεσσόρι, η προοδευτική εκπαίδευση, η εκπαίδευση Βάλντορφ; Το ντοκιμαντέρ ξεκινά με έναν ενδιαφέροντα παραλληλισμό ανάμεσα στο Μύθο του Σπηλαίου της Πολιτείας του Πλάτωνα και μιας σύγχρονης μαθητικής τάξης. Μια ομάδα ανθρώπων, δεσμώτες από τη γέννησή τους μέσα σε μια σπηλιά (σχολείο), στραμμένοι πάντα προς τον τοίχο της (πίνακας), έβλεπαν τη φωτιά και τις σκιές κάθε είδους που σχηματίζονταν στους τοίχους (θεωρίες και εξισώσεις). Αυτή ήταν η μόνη τους επαφή με τον έξω κόσμο. Μια μέρα ένας από αυτούς κατάφερε να λυθεί και να βγει έξω. Και τότε αντίκρισε για πρώτη φορά τον πραγματικό κόσμο.